Wednesday 27 November 2013

Cara Cuci buah dan sayur

Teks: Roslina Ghazali

Jika anda berhasrat mengambil lebih banyak buah dan sayuran segar demi tubuh yang lebih sihat, ada baiknya bermula dengan mengetahui cara mencuci sayur dan buah yang betul. 

Ada banyak cara untuk mencuci buah dan sayuran segar. Samada mencucinya dibawah air yang mengalir. di dalam sinki, menggunakan cuka atau lemon atau memakai sabun khusus yang banyak di pasaran sekarang.

Menurut analisa yang dilakukan, ternyata kaedah merendam sayur dan buah dalam air sejuk memberikan hasil yang tidak berbeza dengan memakai sabun khusus. Malah, jika ditambah dengan menggosok, kotoran dan pestisid lebih mudah di hilangkan.

Selain itu,Gunakan sink yang berlainan untuk mencuci buah dan sayur. Hindari mencuci bahan makanan secara terus di dalam sink kerana kajian menunjukkan sink mengandungi lebih banyak kuman daripada bilik air.

Setelah dicuci bersih, pastikan anda menggunakan landas cincang khusus untuk memotong buah dan sayur yang berbeza dengan papan untuk memotong daging. Perkara ini mampu mengurangkan risiko bakteria.

No comments:

Post a Comment